ŹLE PRZESŁANY PRZELEW TRUDNY DO ODZYSKANIA

Większość z nas korzysta z bankowości elektronicznej. Banki zachęcają nas do korzystania z e-kont. To niezaprzeczalnie ogromne udogodnienie, nie musimy wychodzić z domu, wypisywać druków, stać w kolejkach.

Ale co w sytuacji kiedy przez pomyłkę zrealizujemy przelew na niewłaściwy rachunek? Bardzo często w takiej sytuacji może sie okazać że stracimy swoje pieniądze.

Na szczęście zrobienie źle przelewu wcale nie jest takie proste. Numery kont są tak skonstruowane, że złe wpisanie cyfry z reguły blokuje wyjście przelewu. Ale może się zdarzyć że pieniądze powędrują na rachunek obcej osoby.

Do roku 2011 banki oprócz podania numeru konta wymagały również podanie danych odbiorcy – bank wtedy weryfikował czy konto jest zgodne z danymi właściciela. Jednak po implementacji unijnej dyrektywy w sprawie usług płatniczych sytuacja się zmieniła. Obecnie wystarczy wskazać wyłącznie numer rachunku, mało tego nawet gdy wpiszemy dane odbiorcy to bank nie ma obowiązku weryfikowania tego.

A więc co robić gdy pieniądze trafią nie tam gdzie powinny?

Teoretycznie przysługuje nam roszczenie o bezpodstawne wzbogacenie (art. 405-414 kodeksu cywilnego) Problem w tym, że aby wystąpić z takim roszczeniem trzeba wiedzieć przeciwko komu.     W sytuacji kiedy nasz przelew poszedł do obcej osoby jest to raczej trudne. Oczywiście możemy wystąpić do banku o podanie danych osoby która niesłusznie otrzymała przelew, ale bank nie musi nam udzielić takich informacji powołując się na przepis dotyczący tajemnicy bankowej.

Jeśli chodzi o drogę cywilna to choć teoretycznie jest możliwa w praktyce okazuje się często bardzo skomplikowana.

Gdy w grę wchodzi duża kwota pieniędzy warto zgłosić się na policję lub prokuraturę. Sąd Najwyższy stwierdził bowiem, ze bezprawne zadysponowanie pieniędzmi omyłkowo wpłaconymi na konto może być potraktowane jako przestępstwo przywłaszczenia cudzego mienia. W takiej sytuacji to policja lub prokuratura będzie ustalać dane osoby która niesłusznie otrzymała przelew, a jak zapewne wszyscy wiemy mają oni większe możliwości niż przeciętny obywatel  🙂

Związek Banków Polskich już od ponad roku apeluje o nowelizacje przepisów w ten sposób  by banki na uzasadniony wniosek klienta który przez pomyłkę przesłał pieniądze na niewłaściwe konto mogły udostępniać informacje na temat osoby która otrzymała środki. Resort finansów pozytywnie odniósł się do tej propozycji i ….. na tym sprawa się zakończyła.

Więc na chwilę obecna lepiej kilka razy sprawdzić czy wpisany numer rachunku jest poprawny bo zawsze przelanie nawet pozornie niedużej kwoty jest dla nas stratą.

555

ŹLE PRZESŁANY PRZELEW TRUDNY DO ODZYSKANIA